လူသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းေတာ္မ်ား (schools of human security)
လူသားလံုျခံဳေရးဟာ အစဥ္အလာအရ က်င့္သံုးေနတဲ့
ႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုျပဳအျမင္ (state-centric view) ကို စိန္ေခၚထား တဲ့
အေတြးအေခၚတရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားက လူသားလံုျခံဳေရးဟာ အဆံုးသတ္
ပန္းတိုင္ျဖစ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံ ေတာ္ဗဟိုျပဳလံုျခံဳေရးက
ဒီပန္းတိုင္ကိုေရာက္ေစႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းလို႔ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
လူသားလံုျခံဳေရးရဲ႕ သေဘာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားတဲ့ ႐ႈျမင္
သံုးသပ္မႈေတြရွိပါတယ္။ ဒါေတြကို က်ဥ္းေျမာင္းေသာေက်ာင္း ေတာ္ (narrow
school) နဲ႔ က်ယ္ျပနဲ႔ေသာေက်ာင္းေတာ္ (broad school) တို႔ရဲ႕
႐ႈျမင္သံုးသပ္ခ်က္ေတြအေနနဲ႔ ခြဲျခား ေဖာ္ျပ ႏိုင္ပါတယ္။
က်ဥ္းေျမာင္းေသာေက်ာင္းေတာ္အျမင္ကို
အဆိုျပဳသူတေယာက္ျဖစ္တဲ့ ပညာရွင္ Mack ဆိုသူက လူထုအေပၚမွာ ႏိုင္ငံ ေတာ္နဲ႔
အျခားႏိုင္ငံေရးအစုအဖြဲ႔ေတြက ၿခိမ္းေျခာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရး
အၾကမ္းဖက္မႈေတြဟာ လူသားလံုျခံဳေရးသေဘာ တရားရဲ႕ အဓိက
အာ႐ံုစိုက္မႈျဖစ္သင့္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ Mack နဲ႔ သူ႔ရဲ႕
အင္စတီက်ဴးရွင္းျဖစ္တဲ့ British Columbia တကၠသိုလ္၊
လူသားလံုျခံဳေရးစင္တာတို႔က လူသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ လူတဦးခ်င္းစီနဲ႔
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကို စစ္ပြဲနဲ႔ အျခားႏိုင္ငံေရး အၾကမ္းဖက္မႈသဏၭာန္မ်ားရဲ႕
ၿခိမ္းေျခာက္မႈမွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းလို႔ လက္ခံသတ္မွတ္ ထားပါတယ္။
Mack က ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မႈအျပင္
အျခားအၾကမ္းဖက္မႈသဏၭာန္ေတြ ရွိေၾကာင္းကိုလဲ အသိအမွတ္ ျပဳပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
အျခားအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို correlates of violence
အျဖစ္သာ သတ္မွတ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရး အၾကမ္းဖက္မႈေတြကို အာ႐ံုစိုက္ထားပါတယ္။
႐ိုးရွင္းစြာၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားရဲ႕
ၿခိမ္းေျခာက္မႈကို ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွကင္းေ၀းေရးအတြက္ လူသားလံုျခံဳေရးက
ကာကြယ္ေပးေၾကာင္း က်ဥ္းေျမာင္းေသာေက်ာင္းေတာ္က သံုးသပ္ထားပါတယ္။
က်ယ္ျပနဲ႔ေသာေက်ာင္းေတာ္ကို
အဆိုျပဳသူမ်ားကေတာ့ လူသားလံုျခံဳေရးဟာ ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားရဲ႕ ၿခိမ္း
ေျခာက္မႈမွ ကင္းေ၀းေရးဆိုတာထက္ ပိုၿပီးက်ယ္၀န္းတယ္လို႔
႐ႈျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ လူသားလံုျခံဳေရးဟာ ေၾကာက္ ရြံ႕ျခင္းမွကင္းေ၀းေရး
ဆိုတာတခုတည္းနဲ႔ မလံုေလာက္ဘဲ လိုအင္ဆႏၵမွ ကင္းေ၀းေရးကိုလဲ
ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ ေၾကာင္း အဆိုျပဳထားၾကပါတယ္။ ပညာရွင္ Thakur နဲ႔
တိုက်ဳိအေျခစိုက္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ တကၠသိုလ္က လူသားလံုျခံဳ ေရးဆိုတာကို
လူသားေတြရဲ႕ အသက္အႏၲရာယ္စိုးရိမ္ရဖြယ္ရွိႏိုင္တဲ့ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားမွ
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းလို႔ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ ပါတယ္။
ဒီလိုၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြဟာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ေစ၊ လူသားေတြက ျပဳလုပ္တဲ့
anthrogenic activities ေတြျဖစ္ေစ အက်ံဳး၀င္႐ံုမက၊ ႏိုင္ငံတြင္းမွာျဖစ္ေစ၊
ႏိုင္ငံျပင္ပမွာျဖစ္ေစ၊ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ စီမံ ေဆာင္ရြက္မႈျဖစ္ေစ
အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။
က်ယ္ျပနဲ႔ေသာေက်ာင္းေတာ္အျမင္ရဲ႕
႐ႈျမင္သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြ အမ်ားအျပား ေပၚထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ပညာရွင္
Paris ဆိုသူက လူသားလံုျခံဳေရးဟာ substance abuse ကေန
လူမ်ဳိးတံုးသတ္ျဖတ္မႈအထိ အရာအားလံုး အ က်ံဳး၀င္ေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္
လူသားလံုျခံဳေရးကုိ ျဖစ္ပြားေစတဲ့ causal hypotheses ေတြ ခ်မွတ္ဖို႔
အရမ္းခဲယဥ္း ေၾကာင္း ေ၀ဖန္ထားပါတယ္။ က်ယ္ျပနဲ႔ေသာေက်ာင္းေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့
လူသားလံုျခံဳေရးရရွိေစမယ့္ နည္းလမ္း ေတြဟာ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအစီအစဥ္ (UNDP) က ခ်မွတ္ထားတဲ့
လူသားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး (Human Development) နည္းလမ္းမ်ားနဲ႔
ပိုၿပီးဆင္တူေပမယ့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး သေဘာတရား ထက္ေတာ့
ပိုၿပီးက်ယ္ျပနဲ႔ပါ တယ္။ အထူးသျဖင့္ လူသားေတြရဲ႕လိုအင္ဆႏၵမွ
လြတ္ကင္းေရးအခ်က္ကိုပါ ထည့္သြင္းထားတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။
လူသားလံုျခံဳေရး သေဘာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊
ေက်ာင္းေတာ္မ်ားရဲ႕ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ ထပ္မံေမးခြန္း
ထုတ္စရာေတြကလဲ ရွိလာပါတယ္။ လူသားေတြရဲ႕ ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွ လြတ္ကင္းေရးနဲ႔
လိုအင္ဆႏၵမွ လြတ္ကင္းေရးအ တြက္ အဓိက တာ၀န္ရွိတာက
ႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုယ္တိုင္က လူသားလံုျခံဳေရးကို
ၿခိမ္းေျခာက္ ေနတဲ့အခါမွာ ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္မလဲ၊ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတာ္ေတြရဲ႕
ဒီလိုျပဳမူခ်က္ကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး လံုျခံဳေရးရာမွာ ႏိုင္ငံ
ေတာ္ဗဟိုျပဳလံုျခံဳေရးရဲ႕ အခန္းက႑ကို ဖယ္ရွားသင့္သလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။
ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က
အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမ်ားရဲ႕ လူသားလံုျခံဳေရးၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို
အေၾကာင္းျပဳၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဗဟို ျပဳလံုျခံဳေရးရဲ႕ အခန္းက႑ကို ဖယ္ရွားစရာ
မလိုအပ္ေၾကာင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအားလံုးက လူသားလံုျခံဳေရးကို ၿခိမ္း
ေျခာက္ေနတာမဟုတ္ေၾကာင္း ဆိုထားၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကလဲ လူသားလံုျခံဳေရးကို
လက္ေတြ႔မွာ တကယ္အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏိုင္တဲ့ အဓိက material assets ဟာ
ႏိုင္ငံေတာ္သာျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုၾကပါတယ္။ ပညာရွင္အမ်ားစု ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕
အခန္းက႑ကို မ႑ိဳင္ျပဳၿပီး ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရး
လုပ္ငန္းေဆာင္တာ ေတြမွာ လူသားလံုျခံဳေရးအာဂ်င္ဒါ (Human Security Agenda)
ထည့္သြင္းထားေရးစတဲ့ အဆိုကို လက္ခံထားၾကပါ တယ္။
လူသားလံုျခံဳေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္က
တိုက္႐ိုက္ၿခိမ္းေျခာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့
လူသားခ်င္းစာနာမႈျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္စြက္ဖက္ျခင္း (humanitarian intervention)
ဆိုတဲ့ သေဘာတရားတခု ထပ္မံေပၚထြက္လာပါတယ္။ ဒီသ ေဘာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လဲ
အဆိုျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ အျငင္းပြားမႈေတြ အမ်ားအျပားေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ Realism
၀ါဒီမ်ားက လူသားခ်င္းစာနာကူညီေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔
ႏိုင္ငံေတာ္အၾကမ္းဖက္မႈရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို အျခားႏိုင္ငံ မ်ားက
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ က်ဴးေက်ာ္မႈလုပ္တဲ့အခါ ေရရွည္စစ္ပြဲေတြ
ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ၿပီး၊ ျပည္သူလူထုရဲ႕အက်ဳိးကို ေရရွည္မွာ
ထိခိုက္လာႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုထားၾကပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ဴးေက်ာ္မႈဆိုတာ
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ အခ်ဳပ္အ ျခာအာဏာကို ထိပါးျခင္းျဖစ္တဲ့အတြက္
ကမၻာ့လံုျခံဳေရးကို ထိခိုက္ႏိုင္ေၾကာင္းနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲ (intra-state
war) ကေန ႏိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ပြားေသာစစ္ပြဲ (inter-state war) ကို
ကူးစက္သြားေစတတ္ေၾကာင္း ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။
လူသားခ်င္းစာနာမႈျဖင့္
က်ဴးေက်ာ္စြက္ဖက္ျခင္းကို အဆိုျပဳသူမ်ားကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရးရာ
တည္ၿငိမ္မႈရွိေရးဟာ ႏိုင္ငံတခုခ်င္းစီမွာရွိတဲ့ လူထုရဲ႕
လူသားလံုျခံဳေရးရွိမရွိေပၚမွာ မူတည္ေၾကာင္း ဆိုထားၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ
မီွတင္း ေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ဘ၀က လံုျခံဳမႈမရွိဘူးဆိုရင္
ႏိုင္ငံေတာ္ကေတာ့ လံုျခံဳမႈရွိႏိုင္ပါ့မလားဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေမး
ခြန္းထုတ္လာၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ အတြင္းမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပဋိပကၡေတြ၊
မလံုျခံဳမႈျပႆနာေတြဟာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ ေတြကိုလဲ spillover effects
သက္ေရာက္ေစႏိုင္ေၾကာင္းနဲ႔ ကမၻာ့လံုျခံဳေရးကိုပါ ကူးစက္ၿခိမ္းေျခာက္
လာႏိုင္ေၾကာင္း အဆိုျပဳလာၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာအၾကမ္းဖက္မွုမ်ားေပၚထြက္လာျခင္းရဲ႕ ကနဦးအစဟာ ႏိုင္ငံတြင္း
ပဋိပကၡမ်ားက ျမစ္ဖ်ားခံလာတာျဖစ္ေၾကာင္း ဥပမာမ်ားေပးၿပီး ေဖာ္ျပထားၾက ပါတယ္။
ဒီအခ်က္ဟာ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ပြားတဲ့ ႏိုင္ငံအခ်ဳိ႕ က ႏိုင္ငံတကာက
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္က်ဴးေက်ာ္မႈေတြ ျပဳလုပ္လာျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လူအမ်ားက
နားလည္ေထာက္ခံ ေပးေစတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေပမယ့္ ဘယ္လိုအခ်ိန္အခါမ်ဳိးမွာ
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္က်ဴးေက်ာ္မႈေတြ ျပဳလုပ္သင့္သလဲဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးလို႔ ေတာ့
အျငင္းပြားမႈေတြ ဆက္လက္ေပၚထြက္လာပါတယ္။ လူသားလံုျခံဳေရးနဲ႔ international
order အၾကားက ဆက္ ႏြယ္မႈတခုတည္းနဲ႔ အျခားႏိုင္ငံတခုရဲ႕ ျပည္တြင္းေရးကို
ႏိုင္ငံတကာက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္က်ဴးေက်ာ္မႈကို justify လုပ္ လို႔
မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားက ဆိုလာၾကပါတယ္။ အျခားႏိုင္ငံတခုရဲ႕
ျပည္တြင္းေရးကို ႏိုင္ငံတကာက ၀င္ ေရာက္စြက္ဖက္က်ဴးေက်ာ္သင့္မသင့္
ဆန္းစစ္ရမယ့္ assessment criteria ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး International
Commission on Intervention and State Sovereignty (ICISS) က (၂၀၀၁)
ခုႏွစ္မွာ တင္ျပခဲ့တဲ့ Responsibility to Protect (R2P) ဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို
မွီျငိမ္းကိုးကားလာၾကပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္လဲ ႏိုင္ငံအမ်ားစုက ဒါကို
operational principle အျဖစ္ လက္ခံထားမႈ မရွိပါဘူး။
လက္ရွိမွာ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံအမ်ားစုက
လူသားလံုျခံဳေရးရွိေစဖို႔ဆိုရာမွာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို ႏိုင္ငံတကာ
အကူအညီနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေရးကိုသာ ပိုမိုေဇာင္းေပးေဆာင္ရြက္ၾကၿပီး၊
တိုင္းျပည္ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ unconditional
sovereignty ကိုသာ ဆက္လက္ထားရွိ လိုၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံဘ၀က
လြတ္ ေျမာက္လာတဲ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံငယ္ေတြကေတာ့ conditional sovereignty
ျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းဟာ အင္အားႀကီး အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕
ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးကို စည္းမ်ဥ္းမ်ားခ်မွတ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈနဲ႔
ႏိုင္ငံတကာေရးရာမ်ားမွာ ၀င္ေရာက္စြက္ ဖက္ႏိုင္ရန္
အေၾကာင္းျပခ်က္ေပးျခင္းလို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္း အၾကမ္းဖက္မႈ
(internal violence) မ်ားကို အာ႐ံုစိုက္တဲ့ လူသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
က်ဥ္းေျမာင္းေသာ အယူအဆကို ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံအမ်ားစုက လက္ခံျခင္းမရွိ ၾကပဲ၊
Development agenda ပါ၀င္တဲ့ က်ယ္ျပနဲ႔ေသာ ေက်ာင္းေတာ္အယူအဆကို
လက္ခံထားၾကပါတယ္။
(၅၊ ၁၊ ၂၀၁၂)
(၅၊ ၁၊ ၂၀၁၂)
ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ (Democratic Practice) ႏွင့္ လူသားလံုျခံဳေရး
လူသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ က်င့္သံုးမႈ (Democratic Practice)
အားနည္းတဲ့ ႏိုင္ ငံမ်ားဆီကေန ျမစ္ဖ်ားခံလာတယ္လို႔ ပညာရွင္မ်ားက
ယူဆထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈကို အား ေကာင္းလာေအာင္
လုပ္ေဆာင္ျခင္းအားျဖင့္ လူသားလံုျခံဳေရးရာ ျပႆနာေတြကိုလဲ
ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ သံုးသပ္ ၾကပါတယ္။ ပဋိပကၡေတြကို
ႏိုင္ငံေရးဒိုင္ယာေလာ့ခ္ အသံုးျပဳၿပီး ေျဖရွင္းေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး
စတာေတြအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္စဥ္ (governance processes) မွာ
အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းပဋိပကၡေတြ ႀကီး ထြားလာေလ့ရွိပါတယ္။
ဒီလိုျဖစ္လာတဲ့အခါ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က
မျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ ေတာ့ဘဲ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက သူ႔ဘာသာသူ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရတဲ့
အေျခအေနကို ေရာက္ရွိသြားတတ္ပါတယ္။ အေျခခံ လူမႈ၀န္ေဆာင္မႈေတြျဖစ္တဲ့
က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြမွာပါ civil society က
အားျဖည့္ေမာင္းႏွင္ လာရတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနေတြ တိုးတက္လာေစဖို႔
တခုတည္းေသာ ေဖာက္ထြက္နည္းလမ္းကေတာ့ democratic political order ကို
မျဖစ္မေနတည္ေဆာက္ယူျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို democratic political order ကို
တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီ က်င့္သံုးမႈရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ
က်င့္သံုးမႈမွာ သြင္ျပင္လကၡဏာႀကီး (၅) ရပ္ရွိပါတယ္။ ပထမသြင္ျပင္ လကၡဏာကေတာ့
ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မႈ (participation) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ
မီွတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျပည္သူလူထုအားလံုးဟာ မဲေပးစနစ္နဲ႔ ျပည္သူ႔လႊတ္
ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ျဖစ္ေစ၊ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔
အသင္းအဖြဲ႔မ်ားမွာ ပါ၀င္၍ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္ တိုင္ကိုယ္က် တိုက္႐ိုက္ ႏိုင္ငံသား
ပါ၀င္ပတ္သက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္၍ျဖစ္ေစ၊ ျပည္သူ႔ေရးရာဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြမွာ
ပါ၀င္ခြင့္ရွိ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဥပေဒစိုးမိုးေရး
(rule of law) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ က်င့္သံုးေနတဲ့ ဥပေဒ၊
နည္းဥပေဒနဲ႔ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားဟာ တရားမွ်တမႈရွိရမွာျဖစ္ၿပီး၊ ဥပေဒအရ
ေဆာင္ရြက္ရာမွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တတိယသြင္ျပင္ လကၡဏာကေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ
(transparency) ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရနဲ႔ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းမ်ားက
တာ၀န္ရွိသူမ်ားဟာ ျပည္သူ႔ေရးရာလိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ ၀န္ေဆာင္မႈေတြ၊
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပြင့္ လင္းျမင္သာတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ
ေပးအပ္ဖို႔လိုသလို၊ တာ၀န္ခံမႈလဲ ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
စတုတၳသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ တုန္႔ျပန္စြမ္းရွိမႈ (responsiveness) ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရမ်ားဟာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ လို လားခ်က္ေတြ၊ ေတာင္းဆိုမႈေတြ၊ ဆႏၵေတြနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး တုန္႔ျပန္စြမ္းရွိရမွာ ျဖစ္သလို၊ လိုအပ္တဲ့အခ်ိန္အခါမွာ ျပည္
သူ႔ဆႏၵခံယူပြဲေတြ ျပဳလုပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ပဥၥမသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့
တန္းတူညီမွ်မႈ (Equitability) ျဖစ္ပါတယ္။ ဘ၀လူေနမႈအဆင့္အတန္းကို
ျမႇင့္တင္ဖို႔နဲ႔ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးဖို႔ လူတိုင္းမွာ
တန္းတူအခြင့္အေရးရွိရမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။
ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈဆိုရာမွာ
ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား တည္ေထာင္ျခင္းစတဲ့ structured
processes မ်ားသာမက လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔မ်ားမွ
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအျဖစ္သို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ကြဲ ျပားျခားနားေသာ
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရးႏွင့္ ဘံုရည္မွန္းခ်က္မ်ား
ရွာေဖြျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးဒိုင္ယာ ေလာ့ခ္မ်ားျပဳလုပ္ျခင္း စတဲ့ processes of
change စတာေတြပါ အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီကို စနစ္တက် က်င့္သံုး
ႏိုင္ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၀န္ထမ္းမ်ား၊
ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္မ်ား၊ တပ္မ ေတာ္သားမ်ား အပါအ၀င္
ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးက ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ
က်င့္သံုး မႈဟာ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကားက ဆက္ဆံေရး (state-society
relations) ကိုလဲ အားေကာင္းလာေစႏိုင္ပါ တယ္။
လူသားလံုျခံဳေရးကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးႏိုင္မယ့္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ
ျမႇင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ကို ပညာရွင္မ်ားက
တင္ျပေရးဆြဲထားၾကပါတယ္။ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ပြားေနခ်ိန္မွာ
အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို အာရံု စိုက္ေဖာ္ျပျခင္း၊ လူသားခ်င္းစာနာမႈျဖင့္
ေထာက္ကူျပဳမႈမ်ားကို တန္းတူညီမွ် ျဖန္႔ေ၀ေပးျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရလဒ္မ်ား
ေပၚ ထြက္လာေစႏိုင္မယ့္ inclusive democracy အသြင္ကူးေျပာင္းမႈကို
ေဖာ္ေဆာင္ေပးျခင္း စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ ျမႇင့္ တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ
မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။
အသြင္ကူးေျပာင္းမႈျဖစ္စဥ္ေတြမွာေတာ့
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္
ေဆာင္ေရးအတြက္ စီမံခ်က္မ်ားေရးဆြဲေရး၊ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈနဲ႔ ေျပာင္းလဲမႈ
ျဖစ္စဥ္ဆိုင္ရာ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို ပါ ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့
ေရေပၚဆီႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား သာမကဘဲ၊ လူထုတရပ္လံုးကပါ
ထိေတြ႔နားလည္မႈရွိလာေစေရး စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ
ျမႇင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို
ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။ ေရရွည္တည္ၿငိမ္မႈနဲ႔
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရွိလာေစေရးအတြက္ စာတတ္ေျမာက္ေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာ ေရး
အခြင့္အလမ္းမ်ား ရရွိေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားမွ ျပည္သူလူထုမွ တက္ႂကြစြာ
ပူးေပါင္းပါ၀င္လာေရး၊ ၀င္ေငြနဲ႔ အ ခြင့္အလမ္းမ်ား တန္းတူညီမွ်ျဖစ္ေရး၊
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေတြးအေခၚမ်ား ျပန္႔ပြားလာေရး စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈ
ျမႇင့္တင္ ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။
နိဂံုး
နိဂံုးခ်ဳပ္ဆိုရရင္ လူသားလံုျခံဳေရးဆိုတဲ့
သေဘာတရားဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုျပဳလံုျခံဳေရး သေဘာတရားနဲ႔ အေတြးအေခၚ ေတြကို
စိန္ေခၚၿပီးေပၚေပါက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ေပမယ့္၊ လူထုနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္အၾကားက
ဆက္ဆံေရး၊ ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာရဲ႕ အခန္းက႑၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွ ကင္းေ၀းေရး၊ လိုအင္ဆႏၵရွိျခင္းမွ
ကင္း ေ၀းေရး စတာေတြကို ျခံဳငံုၿပီး မီးေမာင္းထိုးျပထားတဲ့
သေဘာတရားျဖစ္တဲ့အတြက္ လူ႔ေလာကကို အက်ဳိးျပဳတဲ့ သေဘာ တရားတရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေပမယ့္လဲ ဒီသေဘာတရားကို ႏိုင္ငံႀကီးအခ်ဳိ႕က အခြင့္အေရးယူ၊ အသံုးခ်မႈေတြ
ေပၚထြက္ လာႏိုင္သလို၊ လူသားလံုျခံဳေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္က
တိုက္႐ိုက္ၿခိမ္းေျခာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကလဲ ဒီသေဘာတရားကို ဆန္႔
က်င္လာၾကဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာရွင္ေလာကမွာပဲ ဒီသေဘာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑၊ ႏိုင္ ငံေတာ္နဲ႔ လူထုအၾကားက ဆက္ဆံေရး၊
ျပည္တြင္းျပည္ပ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရဲ႕ အခန္းက႑ စတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ ၿပီး
ေလ့လာမႈေတြ၊ အျငင္းပြားမႈေတြ ဆက္လက္ေပၚေပါက္ေနဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢနဲ႔ လူသားလံုျခံဳေရး ကြန္ယက္မွာ
ပါ၀င္တဲ့ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ လူသားလံုျခံဳေရးသေဘာတရားကို ဆက္လက္ ေထာက္ခံ
အားေပးေနၾကမယ္လို႔ ယူဆရပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါတယ္။
ခင္မမမ်ဳိး (၆၊ ၁၂၊ ၂၀၁၂)
ရည္ညြန္းကိုးကား …
Hampson, F.O. Et al. (2002) Madness in the Multitude, Toronto: Oxford University Press.
Hampson, F.O. Et al. (2002) Madness in the Multitude, Toronto: Oxford University Press.
Human Security Centre (2005) Human Security Report, Oxford: Oxford University Press.
Mack, A. (2005) The Human Security Report 2005: War and Peace in the 21st Century, Oxford: Oxford University Press.
Paris, R. (2001) “Human Security: Paradigm Shift or Hot Air?’, International Security, 26 (2), pp. 87-102.
Suhrke, A. (1999) ‘Human Security and the Interest of State’, Security Dialogue, 30 (2), pp. 265-76.
Thakur, R. and Newman, E. (eds.) (2004) Broadening Asia’s Security and Discourse Agenda, Tokyo: United Nations University Press.
Thomas, C. (2000) Global Governance, Development and Human Security, London: Pluto Press.
United Nations
(2005) ‘In Larger Freedom: Towards Development, Security and Human
Rights for All: Report of the Secretary – General”, UN document
A/59/2005.
United Nations,
Commission on Human Security (2003) Human Security Now: Final Report,
New York: United Nations Commission on Human Security.
0 comments:
Post a Comment