AUN နွင့္ ျမန္မာ့တကၠသိုလ္မ်ား အေနအထား ေလ့လာသံုးသပ္ခ်က္
အပိုင္း (က)

ASEAN University Network (AUN) အာစီယံ
တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ယက္သို႔ ၀င္ေရာက္ရန္ ၾကိဳးစားသည့္အသံမ်ား ၾကားေနရပါသည္။
တိုက္တြန္းၾကသည္။ အားေပးၾကသည္။ ေထာက္ခံၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ရပါ့မလား၊
ျဖစ္ပါ့မလား၊ ဟုတ္ပါ့မလား သံသယမ်ားလည္း ရိွေနၾကသည္။ လတ္တေလာတြင္ ရန္ကုန္
တကၠသိုလ္နွင့္ ရန္ကုန္စီးပြားေရး တကၠသိုလ္တို႔ AUN အဖဲြ႔၀င္
ျဖစ္သြားပါျပီ။ ေနာက္တကၠသိုလ္မ်ားလည္း ဝင္ခြင့္အတြက္ ျပင္ဆင္ေန ၾကေၾကာင္း
ၾကားရသည္။ ဘယ္လိုလဲ၊ ဘာလဲ၊ စပ္စုၾကည့္မိ ပါသည္။ Operational Guidelines for
the Membership Enlargement of the ASEAN University Network (AUN) ကို
ၾကည့္၍ စိတ္ကူးယဥ္မိပါေတာ့သည္။
အဖဲြ႔၀င္ခြင့္အတြက္ AUN Admission Criteria စံသတ္မွတ္ခ်က္ ၉ ခ်က္ ထားရိွေၾကာင္း သိရသည္။
- recognition of the university's / institution status as a centre of excellence in priority disciplines
- faculty and academic strength
- experience in regional or international programmes
- existence of adequate laboratories, libraries and other facilities
- geographical balance
- ability to participate in and host AUN activities
- preference to be given to public rather than private universities
- preference to be given to comprehensive universities rather than specialised universities
- number of years the university has been established
criteria တစ္ခုခ်င္းနွင့္ ျမန္မာ့တကၠသိုလ္မ်ား အေနအထားကို လက္တို့ျပီး ေဖာက္သည္ခ်ခ်င္ပါသည္။
1. recognition of the university's / institution status as a centre of excellence in priority disciplines
တကၠသိုလ္က နိုင္ငံတြင္း၊ ျဖစ္နိုင္ရင္
အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္း leading university ဦးေဆာင္တကၠသိုလ္ ျဖစ္ဖို႔
လိုတယ္ဆိုပဲ၊ leading university ျဖစ္ဖို႔ ေနေနသာသာ၊ နိုင္ငံတြင္းမွာ good
follower ျဖစ္ဖို႔ေတာင္ leader က ဝန္ၾကီးဌာနလား၊ ဦးစီးဌာနလား မကဲြျပားဘူး၊
တကၠသိုလ္မွာ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ autonomous မရိွေတာ့ အရာရာ
ဝန္ၾကီးဌာနနွင့္ ဦးစီးဌာနကို ဆရာေခၚေနရတာ။
တကၠသိုလ္မွာ excellence teaching / research
ဂုဏ္ေတြ ရိွဖို႔ လိုေသးတယ္။ တကၠသိုလ္ရဲ႔ သင္ၾကားမႈ သင္ယူမႈ ေတြက
ေျပာင္ေျပာင္ ေျမာက္ေျမာက္ ရိွရဲ့လား။ အစိုးရသတင္းစာ (၁၀-၁၁-၁၂ ထုတ္
ေၾကးမံု) တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ တိုင္းေဒသၾကီးနွင့္ ျပည္နယ္ဘယ္ႏွစ္ခု၊
ကမၻာေပၚတြင္ တိုက္ၾကီး ဘယ္နွစ္တိုက္ရိွေၾကာင္း၊ ကမၻာေျမၾကီးနွင့္
ေနလည္ပတ္မႈ အေျခအေန စသည့္ အေျခခံ ပထ၀ီပညာရပ္ကိုပင္ မသိျဖစ္ေနေသာ ပထဝီ
ဘဲြ႔ရပညာတတ္၊ ျမန္မာစာ အဘိဓာန္စီနည္းနွင့္ သံခိပ္ကို မၾကားဘူးေသာ
ျမန္မာစာဘဲြ႔ရ၊ မိမိ ေျပာခ်င္ေသာ၊ ေျပာလိုေသာ အေၾကာင္းအရာကို အဂၤလိပ္စာ
ဘြဲ႔ရပညာတတ္၊ သက္ရိွတိရိစၧာန္ တစ္ေကာင္၏ ဖဲြ႔စည္းပံုကို မသိေသာ သတၱေဗဒ
ဘဲြ႔ရပညာတတ္၊ အာဇာနည္ေန႔ကို အဆိုေတာ္ Rဇာနည္ ၏ ေမြးေန႔ဟု မွားယြင္း
မွတ္သားထားေသာ အေျခခံပညာ အထက္တန္း ေက်ာင္းတြင္ ျမန္မာစာအပါအဝင္
ဂုဏ္ထူးငါးဘာသာျဖင့္ ေအာင္ျမင္ကာ အမွတ္ စုစုေပါင္း ၅၂၀ ေက်ာ္ရရိွခဲ့သည့္
ဂုဏ္ထူးရွင္ေက်ာင္းသူ၊ Differential, Integral ကို နားမလည္သည့္ သခၤ်ာဘဲြ႔ရ
ပညာတတ္၊ ပထမျမန္မာနိုင္ငံေတာ္၊ ဒုတိယျမန္မာ နိုင္ငံေတာ္ကို
တည္ေထာင္ခဲ့သူကို မသိဘဲ ယေန႔နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ား၏ အမည္ကို
ေျပာၾကားၾကေသာ သမိုင္းဘဲြ႔ရပညာတတ္၊ အေျခခံဓာတု ျဒပ္ေပါင္းမ်ားကို မသိေသာ
ဓာတုေဗဒ ဘြဲ႔ရပညာတတ္၊ ေန႔စဥ္နိစၥဓူဝ ေတြ႔ၾကံဳေနရသည့္ ျပစ္မႈ၊ မႈခင္းမ်ား၏
လိုအပ္သည့္ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္ကို မသိသည့္ ဥပေဒဘဲြ႔ရ ပညာတတ္ စသျဖင့္
ပညာရပ္နယ္ပယ္အလိုက္ ဘဲြ႔ရ ပညာတတ္မ်ား၏ ပညာ တတ္ေျမာက္မႈမွာ စိတ္ပ်က္ဖြယ္
(အလြန္) ေကာင္းလွပါသည္။- ဟုေဖာ္ျပထားပါသည္။ ဆင္ျခင္ၾကည့္ၾကပါကုန္. . . . .။
တကၠသိုလ္မ်ား၏ လားရာအျမင္ႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္
vision and mission တို႔ တိတိက်က် ထားရိွဖို႔ လိုေသးတယ္တဲ့။ our vision
ဆိုတာကလည္း ဘာဆိုထားမွန္း သဲသဲကဲြကဲြမရိွ၊ ေၾကးျပားေပၚမွာပဲ ေရးထိုးထားတာ။
အဲသဟာကို နံရံေပၚမွာပဲ ကပ္ထားတာ။ အဲသည္ေတာ့ mission ဆိုတာကလည္း
ဝါးတားတားပဲေပါ့။ vision and mission တိတိက်က် မရိွေသး၊ ရိွလည္း ထင္ဟပ္
ေဖာ္္ေဆာင္နိုင္စြမ္း မရိွတဲ့ တကၠသိုလ္လို႔ေတာင္ ဆိုရမေလာက္ပါဘဲ။
ကဲ ဒီလိုဆို ဒီ Criteria နွင့္ပင္ ေနာက္ေကာက္က်ေလာက္ပါေပ့။ ထားလိုက္။ ၾကည့္ၾကက္လုပ္တာေပါ့ ဆိုျပီး ေနာက္ Criteria ဆက္ရလွ်င္။
2. faculty and academic strength ဌာနႀကီးမ်ားႏွင့္ ပညာရပ္ အရည္အေသြး အားေကာင္းမႈ
a high number of academic staff, with high
academic credential တဲ့ ထူးခြ်န္ထက္ျမက္ေသာ ပညာ အရည္အေသြး ရိွသည့္
ဆရာဆရာမမ်ားတဲ့။ ဆရာဆရာမဆိုတာ ပါရဂူဘဲြ႔ရမ်ား၊ အနည္းဆံုး မဟာဘဲြ႔ရမ်ား
ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထူးခြ်န္ထက္ျမက္မႈ ဆိုတာေတာ အင္း..... ဘဲြ႔အသီးသီး
ရထားသူေတြပါ၊ ထူးခြ်န္-မခြ်န္၊ ထက္ျမက္-မျမက္ အရည္အေသြး ရိွ-မရိွ
ဆိုတာကေတာ့၊ အျငိမ္းစား ဆရာၾကီးတစ္ဦး မိန္႔ဖူးပါသည္၊ တံုးလြန္းလို႔
အျခားဌာနေတြမွာ တိုးမရတာနွင့္ ပညာေရး ေရာက္လာတာတဲ့၊ ေလးစားရတဲ့
ဆရာၾကီးမို႔လို႔ ဘာမွ် ျပန္မေျပာရဲပါ။ ဒီအတိုင္းပဲ လက္ခံထားခဲ့ပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲေျပာေျပာ လက္ရိွအေျခအေနထက္ ပိုမို တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ေတာ့ အမွန္
လိုအပ္ပါတယ္။ ျမန္မာလို သင္ရတဲ့ ဘာသာဆို စာေခၚေပး၊ အဂၤလိပ္လို
သင္ရတဲ့ဘာသာဆို ဘာသာျပန္ေပး၊ အခိ်န္တန္ရင္ လုပ္သက္အရ ရာထူးတိုးဦးမွာဆိုတဲ့
အစဲြေတြနဲ႔ေတာ့ ေနလို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ ဆရာဆရာမမ်ား အရည္အေသြး ျမင့္မားေရး
အေရးၾကီးတယ္ဆိုတာ သတိျပဳမိရန္ လိုပါသည္။ ကဲ ဒီလိုဆို ဒီ Criteria လည္း
မစြန္ေသးဘူးေပါ့၊ ထားလိုက္။ ဆက္လႈပ္လိုက္ပါဦးမယ္။
3. experience in regional or international programmes ေဒသတြင္း၊ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႔အႀကံဳ ရွိျခင္း
တကၠသိုလ္မ်ားက အေရွ႔ေတာင္အာရွ
ေဒသတြင္းနွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပညာေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ
ပူးေပါင္းပါဝင္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးပဲြ၊ အစည္းအေဝး မ်ားမွာ တက္ေရာက္ေဆြးေႏြး
တင္ျပျခင္း၊ အက်ဳိးတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ား ရိွရန္ လိုပါသည္။
effective participation and collaboration. ရိွရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကံဳတုန္း
နိုင္ငံျခားကို seminor, workshop တို႔ တစ္ၾကိမ္နွစ္ၾကိမ္ တက္ဖူးတဲ့
ဆရာၾကီး တစ္ဦးေျပာ တာကို ေဖာ္သည္ခ်ခ်င္ပါတယ္၊ နိုင္ငံျခားသြားရလို႔
အထင္တၾကီးနဲ႔ no facility, no authority, no support, no aid, no
transparency, no accountability, no efficiency, no effectiveness တဲ့၊
နိုင္ငံျခားေရာက္တဲ့အခါ ဘာလမ္းညႊန္မႈမွ မခံယူဘဲ ရဲရဲတင္းတင္း
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္လို႔ရတာ တစ္ခုပဲရိွတယ္၊
လက္ဆဲြနႈတ္ဆက္တာတဲ့၊ တစ္ခုခု မွားခဲ့ရင္ အျပဳတ္ပဲဆိုလို႔ ဘာမွ်
မလုပ္ရဲခဲ့ဘူးတဲ့။ နိုင္ငံျခားအစည္းအေဝး တက္ျပီးျပန္လာတဲ့ ဆရာၾကီးတစ္ဦး
ေျပာတာကိုလည္း ေဖာက္သည္ခ်ခ်င္ပါတယ္၊ နိုင္ငံျခားက ျပန္လာလို႔
ဒီျပန္ေရာက္ရင္ ရင္ထဲရိွတဲ့အတိုင္း ေျပာခ်င္တာ တစ္ခုပဲရိွတယ္၊
လႊတ္လိုက္တဲ့သူေတြကို ဆဲခ်င္တယ္၊ ဘာအခ်က္အလက္၊ အေၾကာင္းအရာမွ မပံ့ပိုးဘဲ
လႊတ္လိုက္လို႔၊ ဟိုၾကေတာ့ အရွက္ကို ကဲြေရာတဲ့။ နိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရးသည္
ဝန္ၾကီးဌာန၊ ဦးစီးဌာန အလိုက် ထားရာေန၊ ခိုင္းရာလုပ္၊ ေစရာသြား ျဖစ္ပါသည္။
နိုင္ငံတကာ အေတြ႔အၾကံဳဆိုတာ ေရႊထက္ ရွားေသး၊ ထိုအေတြ႔အၾကံဳ မရိွသျဖင့္
ယခုလို အရည္အေသြး နိမ့္ပါးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကဲ ဒီလိုဆို ဒီ Criteria လည္း
မဟန္ေသးဘူးေပါ့။ ေခါက္ထား၊ ဇြတ္တိုးၾကည့္မယ္။
4. existence
of adequate laboratories, libraries and other facilities ဓါတ္ခြဲခန္း၊
သုေတသနခန္း၊ စာၾကည့္တုိက္မ်ားႏွင့္ အျခားေသာ ပညာအရင္းအျမစ္မ်ား
လံုေလာက္ျပည့္စံုမႈ
substantial research and reference
resources တဲ့၊ ဒါေတြက sufficient laboratories, libraries and other
infrastructures ေပၚမူတည္ေနပါသည္။ ဤသည္တို့ ျပည့္စံုကံုလံုမွ သင္ၾကားမႈ
သင္ယူမႈ ေအာင္ျမင္ထိေရာက္မည္ ျဖစ္သည္။ academic environment for high
quality education ျဖစ္ရန္ ျပည့္စံု ထိေရာက္သည့္ ဓာတ္ခဲြခန္း၊
စာၾကည့္တိုက္၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား လိုအပ္ပါသည္။ လက္ရိွ
ဘယ္လိုျဖစ္ေနပါသလဲ။ ေက်ာင္းသားက တစ္ရာနွစ္ရာ microscope က တစ္ခုထဲ ၊
ပ်က္လွ်င္ ေလ်ာ္ရမွာမို႔ အလွ မပ်က္ေအာင္ ရႈစား ေနရံုမွ်သာ။ လက္ေတြ႔တန္းမွာ
လက္ ေတာ္ေတာ္ေတြ႔တယ္၊ ပံုေတြပဲ ဆဲြေနရလို႔၊ electronics lesson တဲ့၊
မီးပ်က္ေနလို႔ မျမင္မကန္းနဲ႔ ပံုေတြပဲ လိုက္ကူးရတာ၊ စာၾကည့္တိုက္က
ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာေတာင္ နပ္မမွန္ဘူး၊ ပညာအေထာက္အကူျပဳ စာအုပ္ဆိုတာ
ေဟာင္းႏြမ္းလြန္းလို႔ အသစ္က ျပန္စၾကစို႔ သီခ်င္း ဆိုရမလို၊
ရိွတဲ့စာအုပ္ကလည္း ေခတ္ေနာက္က်ျပီး ေဟာင္းေနတာ ကိုင္ဖတ္လို႔ေတာင္
မရေတာ့ဘူး၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းဆိုတာ ေခတ္ေဟာင္း ျပတိုက္ထဲက ပစၥည္းေတြ ျပပဲြ
လုပ္တာလား မသိ၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊ အင္တာနက္၊ မာလတီ မီဒီယာလက္ခ်ာ ဆိုတာေတြ
လူၾကီးေတြ လာစစ္ရင္ ခဏ ဝင္ထိုင္ရပါတယ္၊ ကိုင္ၾကည့္ဖူးတယ္ ဆိုပါစို႔၊
စသည့္အသံမ်ားက လက္ရိွ အေျခအေနကို ညႊန္းေနတာေပါ့။ ကဲ ဒီလိုဆို ဒီ Criteria
လည္း မျဖစ္ေသးဘူးေပါ့။ ကဲ ရပ္သင့္ျပီလားမသိ။ ဘယ္လိုထင္ပါသလဲ ပရိတ္သတ္ၾကီး။
အဆင္ေျပပါသလား။
ဤအထိ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ Criteria ၄ ခုသည္ ASEAN
University Network (AUN) အသင္းဝင္ျဖစ္ရန္ အဓိက လိုအပ္ေသာ Criteria
မ်ားျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ Criteria ၅ ခု က်န္ပါေသးသည္။ ဤ Criteria ၄ ခု
နွင့္ပင္ တပ္လန္ေလာက္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ျဖစ္ ဆက္တိုး သင့္ပါသည္။
ပိုးဖလံမ်ဳိး မီးကိုတိုးျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္သျဖင့္ တက္ၾကြနိုးၾကားသူေတြ
ေရွ႕ကို ခီ်တက္ၾကရမေလ ဟူေသာ ေတးသြားကို ညည္းတြားရင္း ၾကိဳးစားသင့္ပါသည္။
ျပင္သင့္တာေတြျပင္၊ ေျပာင္းသင့္တာေတြ ေျပာင္း၊ ျဖည့္သင့္တာေတြျဖည့္၊
တည္သင့္တာေတြတည္ လုပ္ၾကရပါေတာ့မည္။ ဤအလုပ္မ်ားသည္ ပညာေရး ေလာကသားအားလံုး
ျပိဳင္တူခီ်ရမည့္ အလုပ္ျဖစ္သည္။ အစိုးရခ်ည္း အားကိုးမေနပါနွင့္၊
ပညာေရးဆိုင္ရာ mind-set ေျပာင္းရမည္မွာ တစ္ဦးခ်င္းနွင့္ဆိုင္ေသာ
ကိစၥျဖစ္သည္။ အစိုးရက အမိန္႔ထုတ္မွ ေျပာင္းရမည့္ကိစၥ မဟုတ္ပါ။
တစ္ေလွ်ာက္လံုး အမိန္႔ပဲ နာခံေနရတဲ့ အက်င့္ေတြ ေဖ်ာက္ၾကပါစို႔။
ကမၻာ့အဆင့္ မဆိုထားဘိ အေရွ႕ေတာင္အာရွအဆင့္
အဖဲြ့ဝင္ျဖစ္ရန္ပင္ မလြယ္ကူေၾကာင္းသိလွ်င္ ထို အသိကို နာနာမွတ္။ ထိုမွ
လြတ္ေၾကာင္း ျဖစ္ေသာ အရည္အေသြး တိုးတက္ေရး တရားကို အထံုပါေအာင္က်င့္၊
ကိုယ္တိုင္လည္း တကယ္လုပ္၊ ပတ္ဝန္းက်င္ကိုလည္း စည္းရံုး။ ဒီလိုနဲ႔ .......
ဆရာေဇာ္ဂီ် ေရးသီခဲ့သလို တစ္စိတ္ဝမ္း တစ္လက္ညီ ျပည္ေရးကို ျပိဳင္တူ
ခီ်ၾကရပါမည္။ ကဲ ျမန္မာတို႔ ဘာလဲ ဘယ္လဲ ဘယ္လိုလဲ ဘာလုပ္ၾကမွာလဲ....။
(က်န္ေသာ Criteria ၅ခုကို အပိုင္း (ခ) တြင္ ဆက္လက္တင္ျပပါမည္)
ကိုေအာ
***************************
AUN နွင့္ ျမန္မာ့တကၠသိုလ္မ်ား အေနအထား ေလ့လာသံုးခ်က္ (အပိုင္း-ခ)
AUN အဖဲြ႔ဝင္ရန္ တကၠသိုလ္မ်ား
ျပင္ဆင္ခိ်န္တြင္ ထိပ္တိုက္တိုးသည့္ Criteria ၄ ခုကို ေဖာက္သည္ခ်ခဲ့ျပီး
ျဖစ္ပါသည္။ က်န္ Criteria ၅ ခုနွင့္ ရင္ဆိုင္ ေတြ႔ရပံုကို ဆက္လက္
ေျပာၾကားသြားပါမယ္။
5. geographical balance ႏုိင္ငံအလိုက္ မွ်တမႈ
for effective cooperation and exchange
ျဖစ္ေစေရးအတြက္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္းမွာ အဖဲြ႔ဝင္ ဦးေရ a good balance
of members ျဖစ္ေရးဆိုပါေတာ့၊ ေတာ္ပါေသးရဲ့ အရည္အေသြးေတြနဲ႔
သိပ္မဆိုင္လို႔၊ ျမန္မာတကၠသိုလ္ ၂ ခုပဲ အဖဲြ႔ဝင္ ျဖစ္ေသးတာ၊
က်န္တဲ့တကၠသိုလ္ေတြ ေမွ်ာ္နိုင္ပါေသးတယ္၊ အနည္းေတာ့
ဆြမ္းၾကီးေလာင္းခိ်န္မွာ ပါမွာေပါ့၊ ဒီ Criteria ကနည္းနည္းဟန္တယ္၊
ဆက္လႈပ္ရွားနိုင္ပါျပီ။
6. ability to participate in and host AUN activities
တကၠသိုလ္တို႔၏ financial and human
resources ေတြက majority of AUN activities ေတြမွာ ထဲထဲဝင္ဝင္
ထိထိေရာက္ေရာက္ ပါဝင္ဖို႔တဲ့။ တကၠသိုလ္ေတြရဲ့ ဘ႑ာေရးဆိုတာ ဝန္ၾကီးဌာန
ဦးစီးဌာနေတြက ခဲြေဝ သတ္မွတ္ ခြင့္ျပဳမွ ရတာ၊ တစ္ခုခုလုပ္ဖို႔ ခြင့္ျပဳမိန္႔
ေတာင္းရတာ၊ ဘတ္ဂ်က္ညိႇရတာ၊ ေအာဒစ္က ေထာက္မွာ စိုးရတာဆိုတဲ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ
ေအာက္မွာ။ AUN activities ေတြမွာ ပူးေပါင္း ပါဝင္ဖို႔ဆိုတာ
ဘ႑ာေရးပိုင္းကေတာ့ အိပ္မက္ပမာပါပဲ။ ဒီ Criteria က လူၾကီးမၾကိဳက္တဲ့ အထဲမွာ
ေရွ့ဆံုးက ပါေနတယ္၊ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ပိုင္းကေတာ့ ရိွတန္ေကာင္းပါရဲ႕။
ဒါကလည္း အစိုးရက ဝန္ၾကီးဌာနက ဦးစီးဌာနက ခြင့္ျပဳမွပါ။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္
ကိုယ့္အရည္အေသြး တိုးတက္ ထက္ျမက္ ေနေအာင္လုပ္ထားလ်င္ အရံႈး
မရိွတန္ေကာင္းပါဘူး၊ ဒီ Criteria က သိပ္မဆိုးသလို သိပ္ေတာ့လည္း
မဟန္ေသးပါဘူး၊ ေရွ့ဆက္ တိုးၾကည့္ပါစို႔။
7. preference to be given to public rather than private universities ပုဂၢလိကတကၠသိုလ္ထက္ လူထုတကၠသိုလ္မ်ားကို ဦးစားေပးေရး
public and private university are
essential တဲ့၊ ယခုမွ လမ္းစ မိွန္မိွန္ေလးရိွတံုး၊ တည္ေထာင္ဖို့
ၾကိုးစားေနဆဲပါ၊ ပုဂၢလိက တကၠသိုလ္ေတြက အမ်ားျပည္သူတို့အတြက္ greater
accessibility and opportunities and support ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ပညာရွင္မ်ား
ေဝဖန္ေထာက္ျပလို႔ သိၾကရေပမယ့္ တည္ေထာင္ဖို႔ ၾကိဳးပမ္းေနတုန္းျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေတာင္ ပုစြန္ဦးေနွာက္ေတြက ကဖ်က္ယဖ်က္ ေျခထိုးေနလို႔ ခရီး
သိပ္မတြင္ေသးပါဘူး။ ဒီ Criteria အတြက္ ၾကိဳးစားဆဲဟု မွတ္ခ်က္ျပဳရမွာပါ။
8. preference
to be given to comprehensive universities rather than specialised
universities ဘာသာရပ္အစံု သင္ၾကားေသာ တကၠသုိလ္မ်ားကို ဦးစားေပးေရး
ျမန္မာျပည္တြင္ ဝန္ၾကီးဌာန ၁၃ ခုေအာက္မွာ
တကၠသိုလ္ ၁၆၁ ခု ရိွေနပါတယ္။ specialised universities မ်ားအျဖစ္
တည္ရိွေနတာလား ဆိုေတာ့ ဟုတ္သလိုလိုပါပဲ။ အားလံုး ပီပီျပင္ျပင္ေတာ့
မဟုတ္ေသးပါဘူး။ သင္ၾကားတဲ့ ဘာသာရပ္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ဝန္ၾကီးဌာနေအာက္ ထည့္သြင္း
ထားေတာ့ ဝန္ၾကီးဌာနအလိုက် သူ႔ဆိုင္းနဲ႔သူေတာ့ ကေနၾကတာပဲ။ ပညာေရး ေအာက္မွာ
comprehensive universities ေတြရိွလား ဆိုေတာ့လည္း ေနာဇာနာမိ ငါမသိလို႔
ဆိုခ်င္ပါသည္။ တိုးတက္ ပီျပင္ေအာင္ ေျပာင္းလဲၾကိဳးစားဖို႔ လိုပါေသးတယ္။
ဆရာၾကီး ေဒါက္တာေမာင္သိန္း၏ အၾကီးစားျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္ေနေသာ
ျမန္မာနိုင္ငံပညာေရးစနစ္ ေဟာေျပာခ်က္ကို သတိမူသင့္ပါသည္။ ဒီ Criteria
အတြက္ကေတာ့ မဟန္ေသးပါလို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳရမွာပါ။
9. number of years the university has been established တကၠသိုလ္၏ သက္တမ္း
ေဟး လာျပီေဟ့ ဒို႔နဲ႔ အပီကိုက္တာ၊
တကၠသိုလ္ျဖစ္တာ အနည္းဆံုး ၁၀ နွစ္ ရိွရမွာတဲ့။ ေကာလိပ္ကို ဆိုင္းဘုတ္
ျပင္တင္လို႔ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္ကို ဆိုင္းဘုတ္ျပင္တင္လို့
တကၠသိုလ္လို႔ျဖစ္တာ အားလံုးလိုလို ၁၀ နွစ္ ေက်ာ္ပါျပီ။ ဒီ Criteria အတြက္
တကၠသိုလ္အားလံုး ကိုက္ညီလို႔ ခပ္တင္းတင္း ေျပာလိုက္ရံုပဲ၊ ေနပါဦး ၁၀ နွစ္
မျပည့္ေသးတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြ ရိွေသးလားမသိ၊ အဲဒါေတြ ေခါက္ထားလိုက္၊ ခ်န္ခဲ့၊
Criteria ၉ ခုမွာ ဒီတစ္ခုပဲ ကိုက္ညီတာ ေတာ္ပါေသးရဲ႕။
ျမန္မာတကၠသိုလ္မ်ား အရည္အေသြးနဲ႔ပတ္သက္လို႔
နိမ့္လား ျမင့္လား ေမးရင္ အေရွ့ေတာင္အာရွမွာေတာင္ AUN အဖဲြ႔ဝင္ျဖစ္ဖို႔
မလြယ္ဘူး၊ ရိုးရိုး အဖဲြ႔ဝင္အျဖစ္ေတာင္ မလြယ္ေသးတာ၊ AUN QA
မွတ္ေက်ာက္နဲ႔မ်ား တိုက္ခ် စစ္ၾကည့္ရင္ ဦးဖိုးခ်မ္းေရႊဆိုျပီး ေပၚကုန္မလား၊
ၾကိဳးစားလွ်င္ အရည္အေသြး တိုးတက္လာနိုင္ပါသည္လို႔ပဲ ျဖစ္မလား၊ အရည္အေသြး
ျပည့္မီဆိုျပီး ဂုဏ္ပဲယူရမလား။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အရည္အေသြး
တိုးျမႇင့္ျခင္းဆိုတာ အယူအဆေဟာင္း၊ သေဘာထားအလဲြ၊ လုပ္နည္းအမွား
ေတာအုပ္ၾကီးကို ျဖတ္ျပီး လမ္းေဖာက္ ရတာပါပဲ၊ အထိအရွေတြ၊ အဟန္႔အတားေတြ၊
အခက္အခဲေတြ မလဲြမေသြ ေတြ႔မွာပါ။ အနွစ္ ၅၀ ေလာက္ အာဏာရွင္စနစ္ဒဏ္ အံၾကိတ္
ခံျပီးမွ ဒီေလာက္ေတာ့ မမႈေတာ့ပါဘူး။ တို႔ဗမာ သီခ်င္းထဲကလို တို႔
ကိုယ္က်ဳိး လံုးလံုးမပါ ေနာင္လာေနာက္သား ေကာင္းစားဖို႔ရာ ဆိုတဲ့
စိတ္ကိုေမြး၊ ေနာင္အခါ အရည္အေသြးျမင့္ တကၠသိုလ္မ်ားမွာ ျမန္မာလူငယ္တို႔
အဆင့္အတန္းျမင့္ျမင့္ ပညာ သင္နိုင္ၾကရန္ ၾကိဳးစားၾကရမွာပါ။ ကိုင္း အခု
မဟန္ေသးလည္း ေနာင္အဆင္ေျပေအာင္ ေဟလားေရ ေမာင္တို႔ ဝမ္းစမိုးသံ
ေသာေသာညံေအာင္ ၾကိဳးစားၾကပါဦးစို့။
ကိုေအာ

0 comments:
Post a Comment